تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال، به‌طور گسترده به‌عنوان محرک تغییر در همه زمینه‌ها، به‌ویژه درزمینه کسب‌وکار و تأثیرگذاری بر تمام جنبه‌های زندگی انسان بر اساس استفاده از فناوری‌ها درک می‌شود. مفهوم تحول دیجیتال، باید از «دیجیتالی شدن » متمایز شود. همچنین در برخی تحقیقات به‌عنوان «دیجیتالی کردن » توصیف می‌شود. «دیجیتالی شدن»، به تبدیل اطلاعات از شکل آنالوگ به دیجیتال و خودکارسازی فرایندها از طریق فناوری اطلاعات به‌عنوان‌مثال دیجیتالی کردن داده‌ها می‌پردازد. دیجیتالی کردن، مرحله دوم است و به معنای فرایند استفاده از فناوری دیجیتال و تأثیر آن (مثلاً دیجیتالی شدن یک فرایند) است، توصیف می‌شود. اصطلاح «تحول» شامل درک ضرورت انجام اقدامات لازم در هنگام مواجهه سازمان‌ها با فناوری‌های جدید است (کراس و همکاران، ۲۰۲۱).

درواقع، تحول دیجیتال گسترده‌ترین مورد از این دو اصطلاح است و کل سازمان را در برمی‌گیرد، نه‌فقط یک فرایند خاص. تحول دیجیتال مشتری محور است و نیازمند تغییرات سازمانی فرابخشی همراه با اجرای فناوری‌های دیجیتال است. تحول دیجیتال، استفاده از فناوری کامپیوتر و اینترنت برای خلق ارزش اقتصادی کارآمدتر و مؤثرتر تعریف می‌شود و در یک مفهوم گسترده، به تغییراتی اشاره دارد که فناوری جدید ایجاد کرده است. سازمان‌ها در درجه اول به استراتژی‌هایی که رهبرانشان به کار می‌گیرند و در درجه دوم به فناوری‌هایی که اتخاذ می‌کنند وابسته هستند؛ بنابراین، تحول دیجیتال توسط استراتژی هدایت می‌شود، نه فناوری.

پژوهش‌ها، اصطلاحات تحول دیجیتال، دیجیتالی شدن و دیجیتالی کردن را بر اساس دامنه آن‌ها توصیف می‌کند و تعریف آن‌ها به‌شدت وابسته به شخص یا سازمانی است که از آن‌ها استفاده می‌کند. در شکل زیر نمای کلی از سه اصطلاح بیان‌شده را مشاهده می‌کنید.

بااین‌حال تا به امروز هیچ تعریف پذیرفته‌شده‌ای از اصطلاح تحول دیجیتال، وجود ندارد؛ اما تعاریف موجود، طیف وسیعی از زمینه‌های تجاری و فناوری‌های دیجیتال را توصیف می‌کند. تعاریف تحول دیجیتال، در موردپذیرش و استفاده از فناوری‌های جدید متفاوت است. از تعاریف، بهبود در فرایندها، عملیات، روابط با مشتری و عملکرد برای ایجاد مدل‌های کسب‌وکار جدید برداشت می‌شود. با توجه به این تعاریف، انتظار می‌رود تحول دیجیتال، محرک توسعه سازمان‌های جدید باشد (کراس و همکاران، ۲۰۲۲). در جدول زیر تعاریف تحول دیجیتال از مقالات به‌روز و معتبر ارائه‌شده است (کراس، ۲۰۲۱؛ ویال، ۲۰۲۱؛ کراس و همکاران، ۲۰۲۲).

تعاریف تحول دیجیتال
منابع
تحول دیجیتال، به تغییراتی مربوط می‌شود که فناوری‌های دیجیتال می‌توانند در مدل کسب‌وکار، محصولات، فرایندها و ساختار سازمانی یک سازمان ایجاد کنند. هس (۲۰۱۶)
تحول دیجیتال، استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای بهبود بنیادی سازمان و افزایش کارایی تعریف می‌شود. بخوس (۲۰۱۶)
تحول دیجیتال به‌عنوان فعالیت‌های تجاری، فرایندها، شایستگی‌ها و مدل‌ها برای بهره‌برداری کامل از تغییرات و فرصت‌های ناشی از فناوری‌های دیجیتال و تأثیر آن‌ها در سراسر جامعه به روشی استراتژیک و اولویت‌دار تعریف می‌شود. دمیرکان (۲۰۱۶)
تحول دیجیتال، تغییرات و دگرگونی‌هایی است که بر مبنای فناوری‌های دیجیتال در یک سازمان ایجاد می‌شود. تحول دیجیتال به‌عنوان یک تغییر سازمانی با استفاده از داده‌های بزرگ، تجزیه‌وتحلیل، ابر، موبایل و پلتفرم رسانه‌های اجتماعی تعریف می‌شود. تحول دیجیتال بر اساس فناوری‌های دیجیتال ایجاد ‌شده و تغییرات منحصربه‌فردی را در چشم‌انداز، عملیات و فرایندهای کسب‌وکار برای خلق ارزش ایجاد می‌کند. نوانکا (۲۰۱۶)
تحول دیجیتال، یک شوک دیجیتال برنامه‌ریزی‌شده برای سیستمی است که عملکرد معقولی دارد. اندرویل (۲۰۱۷)
تحول دیجیتال، دگرگونی‌هایی در سازمان است که توسط فناوری اطلاعات به‌عنوان توانمندساز هدایت می‌شوند و راه‌حل‌ها و روندهای جدیدی را تولید می‌کند. هلینگ (۲۰۱۷)
تحول دیجیتال به‌عنوان دیجیتالی کردن فروش و کانال‌های ارتباطی و دیجیتالی کردن پیشنهادهای یک سازمان (محصولات و خدمات) تعریف می‌شود. علاوه بر این، تحول دیجیتال مستلزم حرکت‌های تجاری تاکتیکی و استراتژیک است که با بینش‌های مبتنی بر داده و راه‌اندازی مدل‌های کسب‌وکار دیجیتالی ایجاد می‌شوند که راه‌های جدیدی برای کسب ارزش فراهم می‌کنند. هورلاک (۲۰۱۷)
بهترین درک از تحول دیجیتال، پذیرش فرایندها و شیوه‌هایی برای کمک به سازمان به منظور رقابت در دنیای دیجیتالی رو به رشد است. کانه (۲۰۱۷)
تحول دیجیتال تغییرات تحمیل‌شده توسط فناوری اطلاعات که منجر به خودکارسازی وظایف می‌شود را توصیف می‌کند. تحول دیجیتال تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان را برجسته می‌کند. لنگر (۲۰۱۷)
تحول دیجیتال، با ساختار، روال‌ها، جریان اطلاعات و قابلیت‌های سازمانی برای انطباق با فناوری اطلاعات تعریف می‌شود. از این نظر، تحول دیجیتال بیشتر برریشه فناوری اطلاعات و همسویی بین فناوری اطلاعات و کسب‌وکارها تأکید دارد. لی (۲۰۱۷)
تحول دیجیتال، فرایندی تکاملی است از قابلیت‌های دیجیتال و فناوری‌هایی که مدل‌های کسب‌وکار، فرایندهای عملیاتی و تجربیات مشتری را متحول می­نماید تا ارزش ایجاد کنند. مورانکاو (۲۰۱۷)
تحول دیجیتال، استفاده از فن‌آوری‌های دیجیتال جدید، به‌منظور فعال کردن مشاغل بزرگ و بهبود در عملیات و بازارها مانند افزایش تجربه مشتری، ساده‌سازی عملیات یا ایجاد مدل‌های تجاری جدید، است. پاولا (۲۰۱۷)
تحول دیجیتال، با تغییرات اساسی در کسب‌وکارهای موجود و ایجاد کسب‌وکارهای جدید در پاسخ به انتشار فناوری‌های دیجیتالی مانند محاسبات ابری، اینترنت موبایل، رسانه‌های اجتماعی و داده‌های بزرگ تعریف می‌شود. ریمانه (۲۰۱۷)
تحول دیجیتال به‌عنوان تغییراتی در شیوه‌های کار، نقش‌ها و پیشنهادها تجاری ناشی از پذیرش فناوری‌های دیجیتال در یک سازمان یا در محیط عملیاتی سازمان تعریف می‌شود. دگرگونی دیجیتال یک شبکه‌سازی مداوم از تمام بخش‌های اقتصادی و به‌عنوان انطباق بازیگران آن، با شرایط جدید اقتصاد دیجیتال است. پارویانن (۲۰۱۷)
تحول دیجیتال اثرات ترکیبی چندین نوآوری دیجیتالی است که بازیگران جدید (شبکه‌ای از بازیگران)، ساختارها، شیوه‌ها، ارزش‌ها و باورهایی را ایجاد می‌کند که قوانین موجود بازی را تغییر، تحدید، جایگزین یا تکمیل می‌کنند. هینینگز (۲۰۱۸)
پدیده تحول دیجیتال فرصتی برای نوآوری و بازتعریف نحوه انجام تجارت سازمان‌ها است. دو جنبه اصلی تحول دیجیتال برحسب ۱-فناوری و ۲-مشتری یا کاربر تعریف‌شده است. هیون (۲۰۱۸)
تحول دیجیتال از طریق دو مؤلفه شناخته می‌شود:

استفاده از فناوری‌های دیجیتال جدید (رسانه‌های اجتماعی، موبایل، تجزیه‌وتحلیل داده) و پیشرفت‌های عمده در کسب‌وکار (مانند افزایش تجربه مشتری، ساده‌سازی عملیات یا ایجاد مدل‌های تجاری جدید).

ندلر (۲۰۱۸)
چارچوب تحول دیجیتال، شامل شبکه‌سازی بازیگرانی مانند کسب‌وکارها و مشتریان در تمام بخش‌های زنجیره ارزش‌افزوده و استفاده از فناوری‌های جدید است. به‌این‌ترتیب، تحول دیجیتال، به مهارت‌هایی نیاز دارد که شامل استخراج و تبادل داده‌ها و همچنین تجزیه‌وتحلیل و تبدیل آن داده‌ها به اطلاعات عملی است. این اطلاعات باید برای محاسبه و ارزیابی گزینه‌ها، به‌منظور تصمیم سازی و/یا شروع فعالیت‌ها استفاده شود. تحول دیجیتال، از طریق مدل‌های تجاری، فرآیندها، روابط، محصولات و غیره موجب افزایش عملکرد و دسترسی در سازمان می‌شود. اسکالمو (۲۰۱۹)
تحول دیجیتال یک فرآیند مداوم تجدید استراتژیک است که از پیشرفت‌های فناوری‌های دیجیتال برای ایجاد قابلیت‌هایی استفاده می‌کند که موجب جایگزینی یا تجدید مدل کسب‌وکار، رویکرد مشارکتی و فرهنگ سازمان می‌شود. وارنر (۲۰۱۹)
تحول دیجیتال استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است، نه زمانی که خودکارسازی تلقی شود، درصورتی‌که اساساً قابلیت‌های جدیدی در تجارت، دولت عمومی وزندگی مردم و جامعه ایجاد شود. مارتین (۲۰۱۹)
تحول دیجیتال، فرآیندی است که هدف آن بهبود یک موجودیت با ایجاد تغییرات قابل‌توجه در ویژگی‌های آن از طریق ترکیبی از فناوری‌های اطلاعات، محاسبات، ارتباطات و اتصال است. تحول دیجیتال، دارای پتانسیل تأثیرات وسیعی است. ویال

منابع

۱. Kraus, S. Durst, S. Ferreira, J. J. Veiga, P. Kailer, N. & Weinmann, A. (2022). Digital transformation in business and management research: An overview of the current status quo. International Journal of Information Management, 63, 102466.
2. Kraus, S., Jones, P., Kailer, N., Weinmann, A., Chaparro-Banegas, N., & Roig-Tierno, N. (2021). Digital transformation: An overview of the current state of the art of research. Sage Open, 11(3), 21582440211047576
3. Vial, G. (2021). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. Managing Digital Transformation, 13-66

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *