چتجیپیتی یک بات مکالمه است که توسط شرکت اوپن ای آی توسعه یافته و با تکنیکهای یادگیری نظارت شده و تقویتی بهخوبی تنظیم شدهاست. چتجیپیتی بهعنوان یک نمونه اولیه در نوامبر ۲۰۲۲ راه اندازی شد و به سرعت به دلیل پاسخهای دقیق و واضح خود در بسیاری از حوزههای دانش توجه را به خود جلب کرد. پس از عرضه چتجیپیتی، اوپن ایآی شرکت تولیدکننده این چت بات، ۲۹ میلیارد دلار ارزشگذاری شد. این سرویس در حال حاضر به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد اما برنامههایی برای کسب درآمد از این سرویس در نظر گرفته شده است. البته با اینکه دسترسی به آن رایگان است در ایران این سرویس قابل دسترسی نیست و نیاز به نرمافزارهای عبور از تحریم و شماره تلفن مجازی کشورهای دیگر دارد. ۴ دسامبر، اوپن ایآی تخمین زد که چتجیپیتی در حال حاضر بیش از یک میلیون کاربر داشتهاست.
یادگیری
در چتجیپیتی با استفاده از الگوریتم یادگیری نظارت شده و همچنین یادگیری تقویتی (اصلاح و بهبود) با مربیان انسانی برای بهبود عملکرد مدل استفاده کردند. علاوه بر این، اوپنایآی به جمع آوری داده ها از کاربران چتجیپیتی ادامه می دهد تا بتواند برای آموزش بیشتر و تنظیم دقیق چتجیپیتی استفاده کند. کاربران میتوانند به پاسخ هایی که از چتجیپیتی دریافت می کنند رأی مثبت یا منفی بدهند. پس از رأی موافق یا مخالف، آنها همچنین می توانند یک فیلد متنی را با بازخورد اضافی پر کنند.
امکانات
چتجیپیتی میتواند برای بخشهای مختلف صنعت به عنوان یک پلتفرم خدمات زبانی استفاده شود. برخی از کاربردهای مهم آن عبارتند از:
۱. تلاش برای جواب: چتجیپیتی میتواند به سوالات کاربران جواب دهد.
2. تولید محتوا: میتواند محتوای متنی، مانند پستهای بلاگ، خبرها، توضیحات محصولات، توضیحات برنامهها و غیره را تولید کند.
3. ترجمه: متون را به زبانهای مختلف ترجمه کند.
4. خدمات ربات تلگرام: میتواند به عنوان ربات در پلتفرم تلگرام برای خدمات مختلف، مانند پاسخ به سوالات مشتریان، جواب به درخواستهای کاربران و غیره، استفاده شود.
5. بازیابی اطلاعات: میتواند به عنوان یک پلتفرم بازیابی اطلاعات، به کاربران اطلاعات مورد نظرشان را ارائه دهد.
6. میتواند چالشها و مسائل کد نویسی را حل کند و حتی برخی از اثباتهای ریاضی را هم میتواند انجام دهد.
واکنشهای مثبت
چتجیپیتی در دسامبر ۲۰۲۲ با بررسیهای مثبت مواجه شد. نیویورک تایمز آن را «بهترین چت ربات هوش مصنوعی که تا به حال برای عموم منتشر شده» نامیدهاست. سامانتالاک از گاردین خاطرنشان کرد که میتواند متنی «با جزئیات چشمگیر» و «مانند انسان» تولید کند.
واکنشهای منفی
در یک مقاله نظری در دسامبر ۲۰۲۲، اقتصاددان پل کروگمن نوشت که چتجیپیتی بر تقاضای کارگران دانش تأثیر میگذارد. در ایالات متحده، مدارس دولتی در نیویورک و سیاتل تصمیم گرفتهاند که دسترسی به چتجیپیتی را از طریق شبکه وای-فای خود مسدود کنند. مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس به تازگی استفاده از آن را برای دانشجویان خود ممنوع کردهاست. همچنین گفته شدهاست به احتمال زیاد بزرگترین و قدرتمندترین موسسات و نهادها از هرگونه تکنیک لابی گری مبتنی بر هوش مصنوعی با بیشترین میزان و احتمال موفقیت به نفع خود استفاده خواهند کرد.
در این بخش بارزترین نقاط ضعف و معایب چت جی پی تی را فهرست کردهایم:
• چتجیپیتی لحن بیان متقاعدکنندهای دارد، حتی وقتی در حقیقت اشتباه میکند. در واقع ممکن است پاسخی را تولید کند که درست به نظر میرسد، اما در واقعیت چنین نیست. بسته به سطح دانش کاربر، ممکن است تشخیص این مسئله دشوار باشد. تجزیه و تحلیل جوابهای آن برای اینکه بفهمیم چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه است، امری زمانبر خواهد بود.
• اگر زیاد از چتجیپیتی استفاده کنید، متوجه الگوها و اصطلاحات خاصی خواهید شد که در متن تکرار میشوند. این ممکن است به تولید محتوای تکراری بیانجامد یا محتوایی ارائه شود که به لحاظ ساختاری خودش را تکرار میکند.
• گاهی اوقات چت جی پی تی از کار باز میایستد یا به اصطلاح قفل میکند (فریز میشود) و به وضوح نمیداند چطور به سوالات شما پاسخ بدهد. اما با تغییر یکی دو کلمه در سوال، در نهایت پاسخی را تولید خواهد کرد.
• به لطف رایگان بودنش، تقاضای بالایی برای استفاده از چتجیپیتی وجود دارد، این مسئله میتواند به از دسترس خارج شدن آن به دلیل حجم زیاد درخواست منجر شود یا سرعت عمل آن را با اختلال همراه کند. ممکن است پیش از آنکه بتوانیم آن را تست کنیم ناچار شویم تا ۴ ساعت منتظر بمانیم، البته منطقی است که سازنده نسبت به میزان تقاضا منابع محاسباتی و ظرفیت آن را افزایش دهد.
• به طور کلی، چتجیپیتی به تازگی ارائه شده است و به هیچ وجه حتی نزدیک به شکل نهایی خودش هم نیست. ممکن است دارای سوگیریهایی باشد و جانبدارانه عمل کند، هنوز نمیتواند برای شفافسازی پرسشهای ما سوال بپرسد و همچنین ممکن است خروجیهای طول و درازی را ارائه دهد.
• چتجیپیتی در ایران به سادگی قابل دسترس نیست و مانند بسیاری از خدمات خارجی تحت تحریم یا شاید هم فیلترینگ قرار دارد و برای استفاده از آن به ناچار باید از روشهای مختلف دور زدن محدودیتها استفاده کرد.