غریب آبادی: کشورهای اسلامی برای هنجار سازی مفاهیم حقوق بشری باید بیشتر تلاش کنند

 

دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه ورود ادبیات حقوق بشر اسلامی به عرصه بین‌المللی و هنجارسازی در این حوزه را ضروری دانست و گفت: کشورهای اسلامی برای تدوین مبانی حقوق بشر اسلامی در حوزه نظری و هم دیپلماتیک باید تلاش بیشتر و حضور فعال تری داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه قوه قضاییه، کاظم غریب‌آبادی، در سخنانی در نشست حمایت و ارتقا حقوق و کرامت ملت‌های مسلمان که با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر برگزار شد، گفت: کشور‌های اسلامی باید در حوزه حقوق بشر به تولید ادبیات بپردازند و در این زمینه، کمیسیون مستقل دائمی حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی ظرفیت‌های خوبی دارد که باید از آن  استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تبیین مبانی حقوق بشر اسلامی هم در میان کشور‌های اسلامی و هم در عرصه داخلی ضعف‌هایی داریم، اظهار کرد: همه ادبیات ما در این زمینه فقط اعلامیه قاهره است که اگرچه پشتوانه علمی و دینی دارد، اما بسط نیافته است.

غریب‌آبادی همچنین به تمرکز و توجه اعلامیه قاهره به حقوق جنین اشاره کرد و گفت: کشور‌های غربی در حالی مدعی حق حیات هستند که اساسا برای جنین حق حیاتی قائل نشده‌اند، در حالی که این سند، از بدو تولد تا لحظه مرگ برای انسان حرمت قائل شده است که  از موارد تمایز حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی محسوب می شود.

 

ویژگی دینی و فرهنگی هر جامعه در زمینه حقوق بشر باید در نظر گرفته شود

دبیر ستاد حقوق بشر، افزود: حقوق بشر اسلامی به دنبال مخالفت با حقوق بشر نیست؛ بلکه مشخصات دینی و فرهنگی هر جامعه در زمینه حقوق بشر باید در نظر گرفته شود.

غریب‌آبادی در ادامه با اشاره به مداخلات کشور‌های غربی در امور دیگر کشور‌ها به بهانه حقوق بشر، تاکید کرد: ما مجازات‌ها را بر اساس اصول دینی، فرهنگی و الزامات و ضرورت‌های کشور خودمان تعریف می‌کنیم؛ به عنوان مثال، جرم انگاری قاچاق مواد مخدر در کشورمان بر اساس موقعیت داخلی صورت گرفته است و کشور‌های غربی حق تحمیل نظرات خود را ندارند.

 

آزادی در اسناد بین المللی نیز قید و شرط دارد

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین با اشاره به اصول حقوق بشر غربی لیبرال مانند فردگرایی، قراردادگرایی و حقوق طبیعی، گفت: آزادی بی قید و شرط یکی از نتایج چنین نگرشی است؛ اگرچه غربی‌ها تلاش دارند این آزادی را مطلق بدانند، اما واقعیت این است که برای آزادی حتی در اسناد بین المللی حقوق بشر نیز قیودی در نظر گرفته شده است.

به گفته غریب آبادی، در حقوق بشر غربی تنها صحبت از حق است، اما در حقوق بشر اسلامی حق و تکلیف با هم وجود دارند و این یکی از تفاوت‌های کلیدی است.

 

تفاوت‌های حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی

معاون امور بین الملل قوه قضاییه، دین‌مداری، خدامحوری و کرامت انسانی از منظر دینی را از وجوه افتراق حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی عنوان کرد و گفت: کرامت انسانی از منظر دینی مختصات خاص خود را دارد، چنین انسانی مستقل، امانتدار، آشنا به خیر و شر و مسئول در برابر خداوند است.

وی حقوق فطری را از دیگر محورهای حقوق بشر اسلامی برشمرد که خداوند به انسان اعطا کرده و قابل سلب نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر احترام به فرهنگ‌ها و مختصات کشور‌های مختلف در مباحث حقوق بشر گفت: ما مخالف تحمیل حقوق بشر غربی هستیم و این مخالفت را رسما اعلام کرده و روی موازین خود ایستاده ایم.

 

ضرورت تحریم های جمعی در مقابل کشورهای هتاک غربی

غریب‌آبادی ضمن انتقاد از هتک حرمت قرآن کریم در کشور‌های غربی گفت: تصویب قطعنامه در شورای حقوق بشر و نشست فوری سازمان همکاری اسلامی اقدام‌های خوبی هستند، اما کافی و بازدارنده نبودند. کشور‌های اسلامی باید اقدام‌های عملی قاطعی مانند تحریم کالا‌ها را به صورت دسته جمعی اتخاذ کنند.

 

نشست تخصصی «حمایت و ارتقاء حقوق و کرامت ملت‌های مسلمان»، به مناسبت گرامیداشت «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی»، روز یکشنبه ۱۵ مردادماه در پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد.

 

گزارش تصویری:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *