مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات در سیستم قضایی(۱)

سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تشکیل پرونده الکترونیکی و مدیریت اسناد: یکی از پرکاربردترین و تاثیرگذارترین راه حل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای دادگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حال حاضر، سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تشکیل پرونده الکترونیکی و مدیریت اسناد است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به میزان قابل توجهی باعث کاهش مقدار کاغذ مورد استفاده در دادگاه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و هزینه ها و اثرات زیست محیطی را کاهش دهد. همچنین چالش های لجستیکی مرتبط با نیاز به ارائه اسناد فیزیکی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. کاربران و اپراتورهای دادگاه می توانند اسناد لازم را از راه دور در هر زمان مناسب نه فقط در ساعات عادی کار دادگاه تشکیل دهند و به آنها دسترسی داشته باشند. بسیاری از قضات همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از این راه حل ها برای آمادگی بهتر قبل از جلسات استماع استفاده کنند. همچنین دسترسی به مدیریت پرونده الکترونیکی می تواند با شفاف تر کردن مراحل فرآیند و خودکارسازی رفتار برابر با همه طرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سیستم های امنیتی قوی که اغلب به روز می شوند، اعتماد مردم به سیستم حقوقی را افزایش دهد .
بهبود دسترسی به قانون: قانون اغلب از منابع مختلف در دسترس است که شامل کتاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قوانین،گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقوقی برای رویه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قضایی و سنت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شفاهی برای حقوق عرفی است. پیش از ظهور فناوری اطلاعات فعلی، ابزار ذخیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی قوانین و رویه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قضایی تنها از طریق نسخه چاپی و به صورت کتاب در دسترس بود. رویکرد سنتی در برخی از حوزه های قضایی این بود که به طور منظم نسخه ای به روز از قوانین لازم الاجرا را در یک زمان خاص تولید کنند. درحال حاضر امکان نگهداری قانون و گزارشات قانونی، نه تنها در نسخه چاپی و کتاب، بلکه در قالب دیجیتال، بر روی سی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دی و سایر رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ذخیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی، به صورت آنلاین وجود دارد که این کار را بسیارآسان تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. فناوری اطلاعات این پتانسیل را دارد که دسترسی به قانون را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.
ثبت دادرسی دادگاه: برای مدت طولانی در دادگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سایر حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قضایی از طریق خلاصه نویسی یا از طریق ضبط صوت، روند رسیدگی مستند شده و بعد پرونده ای از روند رسیدگی تهیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد که بسیار زمان بر بود. اما اکنون می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان ضبط صوت دیجیتالی صدا را روی رایانه داشت که به قاضی اجازه حاشیه نویسی کنار رکورد را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که از نظرش حائز اهمیت است از همان ابتدا مشخص شود. با استفاده از فناوری اطلاعات، سرعت رسیدگی و کیفیت رکورد به طور قابل توجهی افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. زیرا بسیار دقیق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر است. پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هم در دادگاه و هم در دادگاه تجدیدنظر سریعتر حل و فصل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که این نتیجه در دسترس بودن آسان سوابق محاکمه خواهد بود. با رهایی قضات از وظیفه ضبط دادرسی، آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به عملکردی که برای آن استخدام شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند توجه بیشتری داشته باشند.

منابع :

  1. NSW Department of Justice, (2018), Digital Courts Reform, by Catherine D’Elia, Australia

Canadian Bar Association. (2015). reaching equal justice report: an invitation to envision and act

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *