مکاتبات اداری در موفقیت، موقعیت و سرنوشت یک سازمان، نقش انکار ناپذیری دارد. همه گونههای ارتباطی مرسوم میان سازمانها و ادارهها، زمینهای نوشتاری دارند. همه امور اداری و سازمانی از کوچک ترین درخواست تا بزرگ ترین آنها در قالب مکتوب وارد چرخه اداری می شوند. بنابراین، لغزشهای نگارشی و عدم سهولت و سلامت مکاتبات اداری، میتواند ضررهای جبران ناپذیری را متوجه یک سازمان کند.
مطابق ماده ۱۲۸۴ قانون مدنی، هر نوشتهای که در مقام دعوی یا دفاع، قابل استفاده باشد، یک سند است و نامههای اداری مهم ترین اسناد اداری و سازمانی هستند که اثرهای حقوقی آن برای اشخاص حقیقی و حقوقی آشکار است.
نامهها و مکاتبات اداری، راهنمای مدیران برای پیشبرد امور سازمانی هستند و مراحل و سوابق اموری که در یک سازمان در حال رسیدگی است، از طریق نامهها ومکاتبات مشخص میشود. این مکاتبات، در سازمان دهی و تجزیه و تحلیل فعالیت ها اهمیت اساسی دارند.
همچنین نامهها و مکاتبات اداری در گذر زمان، منابع مهمی برای پژوهش هستند. نمونه آن، نامهها، فرمانهای عزل و نصب مقامهای حکومتی و گزارشهایی است که امروزه، اسناد تاریخی معتبری برای ما به شمار میروند.
معاون توسعه مدیریت و منابع پژوهشگاه قوه قضاییه که دکتری تاریخ دارد، فراتر از ارزش تاریخی نوشته ها به پاکیزه نویسی نیز تاکید زیادی دارد. دکتر حسین زرینی با دقت و ریزبینی مکاتبات اداری را بررسی می کند و بخشی از آنها را علامت می گذارد تا به نویسنده آن گوشزد کند. وی اعتقاد دارد همه ما نیاز به باز آموزی داریم. با همین دغدغه، دوره خودمانی و بدون تشریفاتی را برای سالم و صحیح نویسی تدارک دیده است که روز یکشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۳ در پژوهشگاه برگزار می شود.