در ضلع جنوب شرقی میدان بهارستان، بنایی تاریخی قرار دارد که جلوه های زیبایی از هنر اسلامی و ملی کشور در آن ماندگار شده است. اولین معمار تحصیلکرده ایرانی، در سال ۱۲۹۶ هجری قمری بر اساس نهاد وقف، مدرسه و مسجدی را در پایتخت بنا نهاده است که هر رکن این سازه، تدبیری هوشمندانه و ظرافتی متناسب با جایگاه علمی و معنوی آن دارد.
مدرسه عالی شهید مطهری، یکی از مؤسسات آموزش عالی کشور است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با انتصاب آیت الله امامی کاشانی به عنوان تولیت مدرسه عالی از سوی امام خمینی (ره) فعالیت آموزشی خود را مجددا از سال ۱۳۶۱ با پذیرش دانشجو آغاز کرد و یک سال بعد رشته علوم ومعارف اسلامی در آن بنیان گذاشته شد.
مدرسه ای با هویت علمی و معنوی و جلوه های زیبایی از هنر اسلامی و ایرانی
پوشش آجری و کاشی کاری مصور و رنگی دیوارها، دالان ها و راهروهای مدرسه و مسجد عالی سپهسالار که اکنون با عنوان مدرسه عالی شهید مطهری فعالیت می کند، ذهن را به هزار توی تاریخ می برد.
باغچه های مشجر و پیاده گردهای موسع با حوض میانی، طراوت و صفای مدرسه عالی را چندین برابر کرده است.
حیاط مرکزی بنا به شکل مربع و با چهار ایوان است که در قسمت شمالی دو گلدسته و مأذنه برپاشده و در وسط آن ساعت بزرگی قرار دارد. تقسیم بندی فضاها از الگویی متناسب با نقشه کلی بنا تبعیت می کند. ارکان بنا در هر زاویه ای به غایت چشم نواز است و کاربری حساب شده ای دارد که با القای حس آرامش و امنیت همراه است.
ساختمان کتابخانه در شمال شرق مجموعه، حجره های اطراف حیاط با مقرنس کاری های زیبا، دالانها (راهروها)، گنبدخانه و همه مناظر دیدنی این بنا، آن را به گنجینه ای از آثار هنری و علمی مبدل ساخته است.
ترکیب و تزئینات فلزی، سنگی و چوبی، گچبری، آیینهکاری، پلکانها، سرستونها، ایوان ها و پنجدریها، پنجرههای مدور، شیشههای رنگی، جلوه های زیبایی از هنر اسلامی و ملی کشور را با شکوه تمام به نمایش گذاشته و هویت علمی و معنوی این بنا را متجلی کرده است.
نگهداری چهار هزار و ۲۰۰ کتاب خطی به خط مؤلفان و نزدیک به ۱۰ هزار کتاب چاپ سنگی در کتابخانه این بنا یکی از ارزش افزوده های این مجموعه است.
گسترش ارتباطات علمی و پژوهشی با رویکرد تحولی
رهبر معظم انقلاب در تیرماه ۱۴۰۳، اجرای برنامه های نو و تحولی را از ضرورت های مدرسه عالی شهید مطهری عنوان کرد. حالا سکان این کشتی در دست توانمند دکتر عبدالعلی توجهی، تولیت مدرسه عالی و رئیس دانشگاه شهیدمطهری است. برقراری ارتباطات گسترده با دانشگاه ها، همکاری با مراکز پژوهشی، استفاده از ابزارهای نوین، طراحی عناوین آموزشی متناسب با نیازهای جامعه و بهره گیری از ایده های بدیع بخشی از این برنامه ها برای درانداختن طرحی نو است.
این مدرسه با محوریت دین داری و تدین در دوره جدید می کوشد بر مبنای توصیه های رهبری، محیط ترکیبی از آرایش حوزه و دانشگاه ایجاد کند تا مرکز علمی برجسته ای در پایتخت باشد. تفاهم نامه با پژوهشگاه قوه قضاییه و دیگر مراکز علمی و پژوهشی با همین رویکرد تحولی در مدرسه عالی شهید مطهری دنبال می شود.
تفاهم نامه همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه و مدرسه عالی شهید مطهری
گذر از چند دالان و حیاط ما را به محل نشست می رساند؛ جایی که قرار است تفاهم نامه همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه و مدرسه عالی شهید مطهری امضا شود. تولیت مدرسه، در یکی از اتاق های حیاط جانبی مستقر است؛ در ساختمانی به نهایت ساده متناسب با منش متواضعانه مدیر این مکان علمی.
به رسم حجره های حوزه، کفش ها را کناری جفت می کنیم. دو اتاق فرش شده، یکی اتاق کار حجت الاسلام دکتر توجهی است و دیگری اتاقی مملو از کتاب که محل نشست های رسمی هم هست.
زیر این سقف گنبدی، قرار است تفاهم نامه ای متفاوت امضا شود، اینجا با داشتن بیش از هزار طلبه و دانشجو، ظرفیت های فراوانی برای حل مسائل دستگاه قضایی دارد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر توجهی در این دیدار تاکید می کند که در دوره جدید قرار است تعامل با حوزه و دانشگاه را در سطح ملی و هم بین المللی گسترش دهد و پیشنهاد می کند با هم افزایی ظرفیت ها در قالب کرسی های علمی ترویجی، همایش های مشترک و طرح های پژوهشی، برنامه های کاربردی تعریف شود.
تولیت مدرسه عالی شهید مطهری همچنین استفاده از “پیوست فقهی” برای طرح های دستگاه قضایی را از ظرفیت های قابل توجه مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری عنوان می کند.
اعلام آمادگی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه برای ایجاد دسترسی پژوهشگران به داده های قضایی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی هادی نیز در نشست مشترک با تولیت مدرسه عالی و رئیس دانشگاه شهید مطهری بر اجرای برنامه های مشترک علمی و پژوهشی تاکید کرد و گفت: اطلاعات و داده هایی که در اختیار دستگاه قضایی است، فرصت مناسبی را برای مطالعه به پژوهشگران می دهد و پژوهشگاه آمادگی دارد با حفظ حریم خصوصی، دسترسی به داده ها را بر مبنای مصوبات کمیته مشترک با وزارت علوم، فراهم کند.
دکترهادی در بیان برخی برنامه های مشترک به برگزاری دادگاه شبیه سازی شده، همایش عدالت علوی و تدوین دانشنامه قرآنی حقوق و قضا با مشارکت مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند در آیه َتعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَ التَّقوى؛ مواردی را که تعاون و مشارکت مردم در آن تأثیرگذار است، از مصادیق تقوا دانسته است و تاکیدی بر این است که برای رسیدن به مطلوب باید از تعاون و مشارکت بهره برد.
وی همچنین برای برگزاری نشست های نقد رأی و دسترسی پژوهشگران به آرا اعلام آمادگی کرد و گفت: این تعامل باعث پویایی علمی هر دو مجموعه خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالعلی توجهی دانشیار دانشگاه شاهد و مدیرگروه سیاست گذاری جنایی و عدالت کیفری پژوهشگاه قوه قضاییه که سال های زیادی را صرف آموزش قضات کرده است، با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان تولیت مدرسه عالی شهید مطهری منصوب شد. وی از معدود چهره های شناخته شده در حوزه و هم دانشگاه است که در دستگاه قضایی نیز جایگاه معتبری دارد. ویژگی های برجسته اخلاقی، توانایی های مدیریتی و احاطه علمی وی به مسائل فقهی و حقوقی، دکتر توجهی را گزینه ای شایسته برای تحول و اجرای برنامه های بدیع در دانشگاه شهید مطهری قرار داده است.
گزارش تصویری: