مدیریت دانش، نشریات و اسناد
اداره ارتباطات و همکاری های علمی و بین المللی
اداره ارتباطات و همکاری های علمی و بین المللی، یکی از ادارات زیر مجموعه مدیریت دانش، نشریات و اسناد معاونت پژوهشی پژوهشگاه قوه قضائیه با ۴ پست سازمانی است که دارای شرح وظایف زیر می باشد:
• شبکهسازی و توسعه همکاریهای علمی و پژوهشی:
o انعقاد تفاهم نامه های همکاری مشترک علمی و پژوهشی
o بهره گیری از ظرفیت نخبگان وظیفه عمومی
o ظرفیتسازی جهت جلب همکاریهای علمی قضات و کارکنان اداری قوه قضاییه
o طراحی نظام جامع معادلسازی فعالیتهای علمی-پژوهشی دارندگان پایه قضایی (پودمانی)
o طراحی، بهرهگیری و پشتیبانی از ظرفیت کلینیکهای حقوقی
o راهبری و پشتیبانی انجمنهای علمی حقوقی – قضایی
• ترویج دستاوردهای علمی – پژوهشی:
o مدیریت هدفمند توزیع منشورات پژوهشی
• برگزاری همایشها، هماندیشیها، نشستهای علمی و تخصصی، کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری و جلسات نقد در زمینه موضوعات حقوقی، قضایی، بینارشتهای حقوقی و سایر زمینههای مرتبط با قوهقضاییه؛
• برگزاری کارگاههای تخصصی و دورههای آموزشی کوتاه مدت در راستای ارتقای سطح علمی دانشجویان، پژوهشگران و اساتید در موضوعات مربوط و همچنین آموزش عمومی برای ارتقای سطح آگاهی حقوقی و قضایی آحاد جامعه؛
• بسترسازی برای ارتقای سطح دانش حقوقی و قضایی آحاد جامعه از طریق ابزارهای رسانهای؛
• همکاری پژوهشی با مراکز آموزشی-پژوهشی حوزوی و دانشگاهی در جهت ارتقای کیفی فعالیتهای پژوهشی قوه قضاییه؛
• همکاریهای بینالمللی با مراکز و نهادهای حقوقی، قضایی، آموزشی و پژوهشی خارج از کشور در راستای استفاده از ظرفیت آنها و همچنین انتقال هدفمند دستاوردهای داخلی به آنها؛
• همکاریهای علمی و پژوهشی با دستگاههای گوناگون حکومتی در موضوعات مورد نیاز طرفین در جهت ارتقای دانش عمومی حقوقی و پیشگیری از وقوع جرم و ارتقای خدمات قضایی و گسترش عدالت قضایی؛
• اطلاعرسانی از فعالیتهای صورتگرفته پژوهشی در سطوح ملی و فراملی در راستای بهبود عملکرد قوه قضاییه با استفاده از ابزارهای روزآمد؛
• ترویج و گسترش فرهنگ پژوهش در میان مسئولان، قضات و کارکنان قوهقضاییه.
اداره کتابخانه، اسناد و نشریات علمی
تاریخچه
بر اساس بند ۱۰ ماده ۱ اساسنامه پژوهشگاه قوه قضائیه مصوب سال۱۳۹۱، در چارت تشکیلاتی پژوهشگاه، مدیریتی تحت عنوان « مدیریت کتابخانه و اسناد علمی » ایجاد شد. هستهی اصلی منابع آن، مجموعه کتابهای وزارت عدلیه و معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه است. با تغییرات صورت گرفته در تشکیلات پژوهشگاه قوه قضائیه درسال ۱۴۰۱، مدیریت مذکور با عنوان «اداره کتابخانه، اسناد و نشریات علمی» از زیر مجموعه معاونت پژوهشی پژوهشگاه به فعالیت خود ادامه میدهد. همچنین کتابخانه با شناسگر استاندارد بینالمللی کتابخانهها (شابکا) به شماره ۴۰۰۸۸۰۱۸۵ در بین کتابخانههای دنیا شناخته میشود.
منابع
مجموعه منابع «اداره کتابخانه، اسناد و نشریات علمی»، از تاریخ تاسیس به تدریج از طریق خرید، اهدا و مبادله افزایش یافته است که شامل دو بخش چاپی و الکترونیکی (دیجیتال) با دامنه موضوعی فقهی، حقوقی، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، مدیریت، روانشناسی و تاریخی به زبان فارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی است. تعداد منابع اطلاعاتی «اداره کتابخانه، اسناد و نشریات علمی پژوهشگاه قوه قضائیه» تا پایان مهرماه ۱۴۰۰، شامل کتابهای چاپی به زبان فارسی و عربی: (۱۴۸۶۱عنوان و۲۶۷۶۹ نسخه)، انگلیسی و فرانسه: (۴۹۴۲ عنوان و ۶۹۰۴ نسخه)، نشریات ادواری فارسی: (۱۲۰ عنوان)، طرح های پژوهشی و تحقیقاتی: (۲۹۹ عنوان و ۳۹۷ نسخه)، آرشیو و مدارک علمی(۲۶۲۹ عنوان و ۳۷۶۱ نسخه) پایان نامه: (۲۹۸ عنوان ۳۰۳ نسخه) و منابع دیداری و شنیداری: (۱۴۵عنوان لوح فشرده)، لاتین الکترونیکی(۶۰۹۹ عنوان)، اسناد حقوقی الکترونیکی(۲۰۶۳ عنوان)،کتاب های فارسی الکترونیکی(۲۲۹ عنوان) است.
مجموعه نرمافزار و پورتال
اداره کتابخانه، اسناد و نشریات علمی، با بکارگیری سیستم جامع نرمافزاری کتابخانههای سیمرغ شامل نرمافزار مدیریت اطلاعات سیمرغ، نرمافزار امانت، نرمافزار آرشیو و نگهداری منابع دیجیتال و پورتال، اقدام به ایجاد پایگاههای اطلاعاتی از منابع موجود در پژوهشگاه و کتابخانه دادگستری کل استان یزد برای استفاده قضات، کارکنان اداری و پژوهشگران نموده است. کلیه منابع اطلاعاتی (چاپی و الکترونیکی) کتابخانه در قالب ۱۰ پایگاه اطلاعاتی بر روی مجموعه نرمافزار جامع کتابخانه نوسا (سیمرغ، دیجیتال) منطبق با روشهای استاندارد سازماندهی ، فهرستنویسی شده و در بستر پورتال کتابخانه قابل بازیابی و استفاده است و در سال ۱۳۹۸ با ایجاد و راهاندازی پورتال به آدرس اینترنتی (lib.jri.ac.ir/portal)، گامهای اساسی در جهت ارائه خدمات پژوهشی و کتابخانهای شامل جستوجوی یکپارچه، سرویسهای امانت (تمدید، رزرو) برای اعضاء وکاربران، ثبتنام غیرحضوری، کتابخانه دیجیتال، پایگاههای اطلاعاتی و یکپارچهسازی کتابخانههای قوه قضائیه در بستر اینترنت برداشته است.
کتابخانه دیجیتال
کتابخانه دیجیتال در سال ۱۳۹۴ منابع حقوقی الکترونیکی را با ۲۰۰۰ منبع اهدایی اساتید دانشگاهی ایجاد شد. این مجموعه هم اکنون با تعداد ۶۰۹۹ عنوان کتاب حقوقی و غیرحقوقی به زبانهای انگلیسی و فرانسه در بستر شبکه داخلی و اینترنت برای استفاده پژوهشگران از طریق پورتال کتابخانه قابل استفاده است. مطابق ماده ۱ اساسنامه پژوهشگاه مصوب ریاست محترم قوه قضائیه، «مدیریت اسناد» و توسعه «مراکز اسناد» متناسب با اهداف ابلاغی، از وظایف پژوهشگاه ذکر شده است. لذا پژوهشگاه قوه قضاییه به عنوان یگانه مرکز پژوهشی با جامعیت در دانش حقوق، در سال ۱۳۹۹ کتابخانه دیجیتال اسناد حقوقی فارسی را با تعداد ۲۰۶۳ عنوان سند ایجاد نمود.
در حال حاضر کتابخانه دیجیتال پژوهشگاه با تعداد ۸۳۹۱ عنوان کتاب فارسی،لاتین و اسناد حقوقی برای استفاده قضات، کارکنان اداری و پژوهشگران در تمام کشور از طریق پورتال در دسترس است.
گروه مدیریت دانش و ارزیابی عملکرد
گروه مدیریت دانش و ارزیابی عملکرد، از زیر مجموعه های «مدیریت دانش، نشریات و اسناد معاونت پژوهشی پژوهشگاه قوه قضائیه» با ۶ پست سازمانی است که دارای شرح وظایف زیر می¬باشد:
مهمترین وظایف گروه مدیریت دانش و ارزیابی عملکرد عبارت است از:
• شناسایی و احصا مستمر نیازهای پژوهشی و مطالعاتی قوه قضاییه در سطح استانی و ملی در زمینه های مختلف از قبیل تحول ساختار قضائی، قوانین شکلی و ماهوی، تأمین و توسعه منابع انسانی، پیشگیری از وقوع جرم و کاهش دعاوی و اقدامات اصلاحی و تربیتی و سایر نیازهای پژوهشی مرتبط با مأموریت های قوه قضاییه
• همکاری در تدوین سیاست های کلان و برنامه های راهبردی پژوهشگاه؛ تنظیم و پیشنهاد برنامه¬هاى پژوهشى در قالب سیاست ها و خط مشى هاى مصوب پژوهشگاه؛ تدوین پیش¬نویس برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در چارچوب کمیته برنامه ریزی جهت ارایه به معاونت پژوهشی
• ایجاد هماهنگی و هم افزایی میان برنامه های واحدهای پژوهشی و استخراج سالانه اولویت های پژوهشی پژوهشگاه
• پیاده سازی برنامه های مصوب پژوهشی و نظارت و ارزیابی مستمر فعالیت های واحدهای پژوهشی با تدوین شاخص ها و استانداردهای کنترل کیفیت، شناسایی آسیب ها، ارائه پیشنهادات اصلاحی و تحلیل گزارش¬های عملکردی
• برنامه ریزی و برگزاری جلسات و انجام امور دبیرخانه ای شورای پژوهشی پژوهشگاه، جمع آوری و اولویت-بندی پیشنهادات پژوهشکده ها برای تدوین دستور جلسات شورای پژوهشی و ارائه به معاونت پژوهشی
• برنامه¬ریزی علمی برای کرسی های نقد، مناظره، نظریه پردازی و آزاداندیشی، قطب ها و میزهای علمی، سامانه ایده یابی و نظام پیشنهادات، کارخانه نوآوری، آزمایشگاه فناوری های نرم و نظایر آن بر اساس نیازسنجی ها و تکمیل زنجیره مدیریت دانش در پژوهشگاه با همکاری مسئولان ذیربط
• مستندسازی، تهیه و تحلیل گزارش های عملکردی از افراد و واحدهای سازمانی پژوهشگاه
• تجمیع دانش حاصل از اجرای طرح ها و پروژه ها، برگزاری نشست های دانشی خبرگان در شرف بازنشستگی، نشست های دانشی طرح ها و پروژه ها بر اساس روش اجرایی مصوب
• همکاری در تامین و استقرار و یا ارتقای نرم افزارهای موجود سازمان برای تسهیل فرآیند مدیریت دانش
• اصلاح فرآیندهای سازمان با نگاه دانش محور و تدوین چشم انداز دانشی و ترسیم نقشه راه مدیریت دانش
• طراحی و به روز رسانی فرایندهای ارزیابی عملکرد، انجام نیازسنجی پژوهشی، دریافت و پردازش ایده، تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل های پژوهشی شامل تدوین دستورالعمل ها، ضوابط و معیارهای اجرایی و ارزیابی پروژه های پژوهشی، نظام های حمایتی و تشویقی از فعالیت های پژوهشی، ضابطه گذاری و تعیین معیارهای بررسی صلاحیت علمی مجریان طرح های پژوهشی و کلیه فرایندها، آیین نامه ها و شیوه نامه های موردنیاز مدیریت امور پژوهشی
• تهیه بانک اطلاعات پروژه ها و طرح های پژوهشی، حمایت از پایان نامه ها و رساله های دانشجویی، بانک اطلاعات محققان و پژوهشگران و بانک های اطلاعاتی موردنیاز مدیریت امور پژوهشی
• نظارت بر کاربست نتایج و دستاوردهای حاصل از مطالعات و پژوهش های انجام شده در پژوهشگاه
• انجام امور دبیرخانه ای هدایت و حمایت از طرح های پژوهشی و پیگیری پیشنهادهای تصویب شده در شورای پژوهشی برای انجام طرح پژوهشی از مرحله انعقاد قرارداد، کنترل اخذ گزارش های مرحله ای و نهایی تا خاتمه یافتن طرح
• ارزیابی شکلی طرحنامه ها، طرح ها و آثار پژوهشی از طریق کارشناسان گروه و نظارت بر روند تولید آن ها بر اساس استانداردها و ضوابط پژوهشی، پیگیری ارزیابی محتوایی از طریق فرایندهای طراحی شده در پژوهشکده ها و ارائه گزارش نهایی ارزیابی طرحنامه ها و گزارشات نهایی طرح ها به معاونت پژوهشی
• بهره برداری از سامانه ارزیابی و مدیریت پروژه های پژوهشی، پیگیری مستمر گزارشات مرحله¬ای انجام طرح و بررسی و ارائه گزارش نهایی طرح ها به شورای پژوهشی و مدیریت هماهنگی و همکاری با سایر بخش های مدیریت در بهره گیری از سامانه ارزیابی و مدیریت پروژه های پژوهشی
• همکاری با واحد ذی ربط در تهیه چارچوب و دستورالعمل قراردادهای پژوهشی
• ارائه پیشنهادات نوآورانه به واحد نظام پیشنهادات برای توسعه فعالیت های گروه و انجام سایر امور محول شده در چارچوب وظایف