الف) سنگاپور (چارچوب اقدام اقتصاد دیجیتال- ۲۰۱۸)
ساختن در جایگاهی قدرتمند: سنگاپور در حال دیجیتالی کردن اقتصاد خود از موقعیتی قدرتمند است. نقاط قوت این کشور بسیار زیاد است از جمله زیرساختی در سطح جهانی، نیروی کار با تحصیلات عالی و آموزش-دیده و دولتی با ثبات. سنگاپور بهعنوان هاب (مرکز) مالی منطقهای، جایگاهی استراتژیک در آسیا دارد و به صورت دروازهای بین شرق و غرب عمل میکند.
نقاط قوت آن به حوزه دیجیتال گسترش یافته و همچنان مرزهای دیجیتال و فناوری را در بسیاری از بخشها جابجا نموده است. برای مثال، صندوق فناوری مالی (فینتک ) با ارزش ۲۲۵ میلیون دلار سنگاپور با هدف پیشبرد توسعه سنگاپور به سمت یک مرکز مالی دیجیتال تأسیس شده است. سنگاپور در جایگاه نخست رتبهبندی جهانی فین تک آیافزد قرار دارد و از بازارهای مالی سنتی مانند زوریخ و نیویورک پیشی گرفته است. این کشور در صحنه استارتآپها همچنان به رشد خود ادامه میدهد و برخی از درخشانترین استعدادهای جهان را جذب میکند. علاوه بر این، سنگاپور در فهرست نوآوری سال ۲۰۱۸ بلومبرگ در رتبه سوم قرار گرفته است.
سنگاپور با زیرساختی در کلاس جهانی، نیروی کار با تحصیلات عالی و آموزش دیده و همچنین یک دولت باثبات، اقتصاد خود را در جایگاهی قدرتمند، دیجیتالی میسازد.
استراتژی سنگاپور برای بهرهمندی بیشتر از مزیتهای دیجیتالی شدن: برای هدایت به سمت اقتصاد دیجیتال، چارچوب اقدام سنگاپور بر سه ستون رشد متمرکز است:
1. سرعت بخشی: سرعتدهی به دیجیتالیشدن صنایع موجود برای بهبود بهرهوری، افزایش کارآیی و بهرهمندی از فرصتهای درآمدی جدید.
2. رقابت: تقویت رقابت اقتصادی با توسعه اکوسیستمهای یکپارچه جدید که حول نیازهای مشتریان ایجاد شده-اند.
3. تحول: توسعه نسل بعدی صنعت دیجیتال به عنوان موتور رشد اقتصاد و محرک دیجیتالی شدن در تمام صنایع.
چهار توانمندساز زیر از هر سه ستون رشد، پشتیبانی خواهند کرد:
• استعداد: ارتقای مداوم مهارتها و بالا بردن قابلیتهای دیجیتالی نیروی کار.
• تحقیق و نوآوری: نوآوری و بهرهبرداری از مالکیت معنوی برای مزیت رقابتی در سازمانها، بهرهبرداری از قابلیتهای موجود در جامعه تحقیقاتی و نوآوری.
• سیاست، مقررات و استانداردها: اطمینان از اینکه محیط سیاسی و مقرراتگذاری در دنیای دیجیتال (از جمله محیط نوآوری داده) بستری برای رقابت در دنیا فراهم می سازد.
• زیرساخت فیزیکی و دیجیتالی: اطمینان از اینکه شبکهها، پلتفرمها، دادهها و سایر زیرساختها به خوبی از رشد اقتصاد دیجیتال پشتیبانی میکنند.
استقبال از فرصتها
مجموعهای از برنامهها با هدف حمایت از سازمانها و افراد برای بهرهمندی از فرصتها در اقتصاد دیجیتال وجود دارد. برای سازمانهایی که بهدنبال بهدستآوردن قابلیتهای دیجیتال، تحول دیجیتالی و تکامل مدلهای کسب-وکار خود هستند، مجموعهای از حمایتها برای کاهش فشار بر روی آنها وجود دارد. ایجاد محیطی مساعد برای نوآوری و همچنین اجرای برنامههای مناسب برای پشتیبانی از سازمانها در سطوح مختلف دیجیتالیسازی، زمینهها و فرصتهای رشد جدیدی را نیز به وجود خواهد آورد. علاوهبراین، آنهایی که به دنبال هدفقراردادن بازارهای جدید در خارج از کشور یا نوآوری با استفاده از فناوری هستند، توسط برنامه های مربوطه حمایت خواهند شد.
علاوه بر کسبوکارها، افراد نیز از این برنامههای پشتیبانی منتفع خواهند شد. برنامههای عملیاتی برای ارتقاء نیروی کار و بهبود مهارتهای دیجیتالی مناسب در سنگاپور درنظر گرفته شده است. درعینحال، برنامههایی برای نیروی کار تدوین شده است که شهروندان را برای آینده دیجیتال و کیفیت زندگی بهتر، آماده میکند.
اقدامات دیجیتالی سنگاپور سازمانها و افراد را تشویق میکند تا برای شکوفایی اقتصاد دیجیتال با یکدیگر همکاری کنند.
چارچوب اقدام در اقتصاد دیجیتال
برای استفاده از فرصتهای جدید در اقتصاد دیجیتال، هر یک از ذینفعان باید اقدامی انجام دهند. اقدامات دیجیتالی سنگاپور سازمانها و افراد را تشویق میکند تا برای شکوفایی اقتصاد دیجیتال با یکدیگر همکاری کنند. این اقدامات پاسخی به تحول دیجیتال است – در واقع کمک به کسبوکار و نیروی کار به جهت آمادهسازی و استقبال از این امکانات و فرصتها است.
سند موجود – با عنوان چارچوب اقدام در اقتصاد دیجیتال – بهدنبال ارائه راهنمایی برای انجام این کار است. این سند از سه بخش اصلی زیر تشکیل شده است.
بخش الزامات دیجیتال که توضیح میدهد، چرا سنگاپور باید به اقتصاد دیجیتال توجه کند.
بخش شکلدهی اقتصاد دیجیتال پیشرو در جهان، که چگونگی مواجهه سنگاپور با چالشها و بهرهمندی از فرصتهای آینده را مشخص میکند.
بخش اقدام در اقتصاد دیجیتال که فهرستی از فرصتها و برنامه جدید برای شرکتها، نیروی کار و جوامع ارائه میکند تا بر اساس آنها عمل کنند.
هدف سنگاپور ایجاد یک اقتصاد دیجیتال پیشرو است که به طور مستمر خود را دوباره بازآفرینی کند. ماهیت اقتصاد دیجیتال، سنگاپور را ملزم میسازد تا با تغییرات محیط، استراتژیهای خود را بازنگری، بهروزرسانی و بازآفرینی مجدد کند. این سند تنها فصل آغازین یک گفتگوی ادامهدار است.
دولت با کسبوکارها، افراد و سایر ذینفعان همکاری خواهد کرد تا آینده را با هم خلق کنند (همآفرینی مشترک) و سنگاپور را به سمت چشمانداز دائماً در حال تحول رو به جلو سوق دهد.
شکلدهی اقتصاد دیجیتال پیشرو در جهان
«ما آنچه را که برای دستیابی به چشمانداز اقتصاد دیجیتال لازم است در اختیار داریم – تواناییها و جسارت برای جمع کردن همه قابلیتها و ایجاد یک جهش رو به جلو» نخست وزیر سنگاپور (لی هسین لونگ )
آرمان اقتصاد دیجیتال روشن است: اقتصاد دیجیتالی پیشتازی که به طور مستمر خود را بازآفرینی میکند.
تحول اقتصاد دیجیتال سنگاپور با داشتن چارچوب اقدام، حول سه اولویت متمرکز شده است که آنها نیز به نوبه خود توسط چهار توانمندساز پشتیبانی میشوند. چارچوب اقدام (با نام اختصاری ACT که حروف اول سه ستون یا محور اصلی این چارچوب است) با هدف ایجاد شبکهای پررونق از کسبوکارها و افراد درگیر در اقتصاد دیجیتال ایجاد شده است (شکل ۱).
شکل ۳۳. چارچوب اقدام برای توسعه اقتصاد دیجیتال سنگاپور
۱. سرعت بخشی: سنگاپور دیجیتالی شدن صنایع را تسریع و از کسبوکارها و نیروی کار پشتیبانی خواهد کرد تا از فناوری با شدت بیشتری در عملیات و محیط کار خود استفاده کنند. سیر صعودی پذیرش دیجیتال در تمام بخشهای اقتصادی، بهرهمندی از فرصتهای رشد سازمانهای کشور را سبب خواهد شد، بهرهوری نیروی کار را افزایش خواهد داد و رشد اقتصادی در میان مدت را ارتقاء خواهد داد.
۲. رقابت: دیجیتالیسازی در حال محوساختن مرزهای بخشهای مختلف اقتصاد است. با استفاده از پلتفرمهای دیجیتال، مشتریان به طور فزایندهای میتوانند اعلام کنند که چگونه محصولات و خدمات بر اساس نیازهایشان طراحی و ارائه شوند که منتج به شکلگیری اکوسیستمهای کسبوکاری جدید و واسطههای بازار میشود. این اکوسیستمهای جدید، پایه و اساس صنایع آینده را شکل خواهند داد. هدف سنگاپور ایجاد محیطی مساعد برای رشد چنین اکوسیستمهای یکپارچه و پشتیبانی از کسبوکارها برای نوآوری و تکامل مدلهای کسبوکار و رقابتی شدن در بازار جهانی است.
۳. تحول: رسانه اطلاعات و ارتباطات قوی که رقابتی و پویا باشد، برای تحقق آرمان اقتصاد دیجیتال سنگاپور حیاتی خواهد بود. سنگاپور به مشارکت با صنعت برای تحول رسانه اطلاعات و ارتباطات، پرورش نسل بعدی قهرمانان دیجیتال و توسعه این بخش به عنوان موتور کلیدی رشد اقتصاد آینده سنگاپور، ادامه خواهد داد.
توانمندسازهای زیر دارای اولویت بسیار بالایی برای سنگاپور هستند:
• تلاشها در زمینه توسعه استعداد برای ارتقاء مستمر مهارتها و افزایش شایستگیهای دیجیتالی نیروی کار باید در سراسر اقتصاد تشدید شود.
• تحقیق و نوآوری به کسبوکارها اجازه میدهد تا مزیت رقابتی بهدستآورند؛ با این حال، حرکت آنها برای نوآوری به تلاش قابلتوجهی برای ایجاد یک جامعه نوآور نیاز دارد.
• سیاستها، مقررات و استانداردها نقشی محوری در جهتدهی سنگاپور به سمت اقتصاد دیجیتال ایفا خواهند کرد. باید اطمینان حاصل شود که سیاستها و محیط نظارتی سنگاپور در سطح جهانی، رقابتی و مناسب برای دنیای دیجیتال است تا سنگاپور قطب استعداد، سرمایه و ایدهها باقی بماند.
• انفجار جریان داده در اقتصاد دیجیتال، ظهور پلتفرمها و کسبوکارهای دیجیتالی که با فناوریهای در حال تکامل و جدید توانمند شدهاند، سنگاپور را ملزم به ایجاد زیرساخت فیزیکی و دیجیتالی پایدار میسازد.
ب) کره جنوبی (طرح جامع دولت دیجیتال ۲۰۲۱-۲۰۲۵)
شعار این طرح جامع عبارت است از «دیجیتال، دری به سوی دنیایی بهتر». دولت دیجیتال با اجرای خدمات عمومی هوشمند، با تسهیل دولت مبتنی بر داده و با تقویت بنیان تحول دیجیتال، خدمات زیر را برای مردم فراهم می سازد:
• خدمات عمومی دیجیتال را با طراحی ایجاد می کند؛
• کانال های ارائه خدمات شخصی سازی شده را ارائه می دهد؛
• فقط یک بار از شهروندان اطلاعات می خواهد؛
• داده ها و خدمات خود را به طور پیش فرض برای عموم باز می کند.
جمهوری کره در حال حاضر در حال اجرای ۱۶ تعهد از برنامه اقدام ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ خود است. این برنامه اقدام شامل تعهدات مرتبط با تقویت فضای مدنی و مشارکت عمومی، مقابله با فساد و ترویج نوآوری دیجیتال فراگیر است. در ادامه مأموریتهای ترسیم شده در این طرح جامع بیان شده است:
جدول ۱۳. مأموریتهای ترسیم شده در طرح جامع دولت دیجیتال ۲۰۲۱-۲۰۲۵
دولت باز کره
یکی دیگر از نوآوریهای دولت کره پیگیری دولت باز در مشارکت با جامعه مدنی میباشد. دولت کره، دولت باز را با مشارکت جامعه مدنی دنبال میکند تا دولت را شفافتر و پاسخگوتر در سطح ملی و بین المللی کند. این کشور در سال ۲۰۱۱ به مشارکت دولت باز پیوست، یک ابتکار بینالمللی که هدف آن تضمین تعهدات ملموس از سوی دولتها برای ارتقای شفافیت، توانمندسازی شهروندان، مبارزه با فساد و استفاده از فناوریهای جدید برای تقویت حکومت است. به منظور تقویت مشارکت شهروندان در دولت الکترونیک، ابتدا گسترش مشارکت آنلاین الزامی است. با افشای فعال و همه جانبه اشکال مختلف اطلاعات که تاکنون به طور جزئی افشا شده است، باید تمامی اطلاعات اداری در مورد سیاستگذاری به صورت الکترونیکی باز شود و خدمات اداری شفافی توسعه یابد که بتواند درک و اعتبار عمومی را به دست آورد. این یک «دولت باز» از طریق دولت الکترونیک است. این کشور با نوآوری دولتی دیجیتال در راستای ایجاد دروازه ای به سوی دنیایی بهتر برای شهروندان با استفاده از فناوری های دیجیتال با حداکثر پتانسیل اخلاقی و ایمن گام بر میدارد. دولت کره به طور مداوم استراتژی دولت دیجیتال خود را برای شناسایی فعالانه نیازهای شهروندان و ارائه خدمات به آنها به بهترین شکل ممکن بهبود بخشیده است.
چارچوب استاندارد دولت الکترونیک (eGovFrame)
مجموعه ای از ویژگی ها و عملکردهای از پیش تعریف شده مورد نیاز برای توسعه و مدیریت سیستمهای اطلاعات عمومی ارائه میدهد که برای افزایش کارایی سرمایه گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات و قابلیت همکاری سیستم های دولتی استفاده میشود. این چارچوب استاندارد دولت الکترونیک کارایی و قابلیت همکاری را تضمین میکند و یک چارچوب توسعه استاندارد برای پروژههای فناوری اطلاعات بخش عمومی در کره است.
چشم انداز و اهداف
چارچوب استاندارد دولت الکترونیک شامل ایجاد یک محیط زیرساختی برای اجرای نرمافزارهای برنامه دولت و عملکردهای اساسی آن است. هدف چارچوب استاندارد دولت الکترونیکی افزایش کیفیت خدمات دولت الکترونیک، کارایی سرمایه گذاری فناوری اطلاعات و استانداردسازی و قابلیت استفاده مجدد نرمافزارهای کاربردی از طریق ایجاد و به کارگیری استاندارد چارچوب توسعه است.
چشمانداز: بهبود کیفیت خدمات دولت الکترونیک و کارآیی سرمایه گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات
اهداف: استفاده مجدد از ویژگیهای مشترک، افزایش قابلیت همکاری، منعکس کننده آخرین روندهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، رفع وابستگی به تامین کنندگان خارجی و افزایش رقابت پذیری صنایع کوچک و متوسط
استراتژی ها:
استانداردسازی
• راه اندازی نرم افزارهای استانداردهای چارچوب برای دولت الکترونیک
• فراهم ساختن زیرساخت فناوری قابل اعتماد
باز بودن
• پذیرش عمومی چارچوب دولتالکترونیک
• باز کردن دارایی ها به روی عموم و تشویق مشارکت
جامعه
• تبلیغ چارچوب دولتالکترونیک برای آحاد مردم از طریق آموزش های عمومی
• ترسیم یک خط مشی برای زنده نگه داشتن چارچوب دولتالکترونیک
دستاوردهای نوآوری دولت دیجیتال کره
نمونه های زیر به معرفی برخی از پروژه های دولت دیجیتال و همچنین تجربیات برتر دولت دیجیتال در طول همه گیری کوید۱۹ پرداخته است:
• چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی برای شهروندان: شهروندان می توانند بدون مراجعه به پورتال دولتی GOV.KR اطلاعات و اعلان های لازم را از سازمان های دولتی از طریق یک برنامه پیام رسان یا بلندگوهای هوش مصنوعی به انتخاب خود درخواست و دریافت کنند.
• Mobile ID: با شروع شناسه موبایل برای مقامات دولتی، MOIS قصد دارد این سرویس را به انواع دیگر شناسه از جمله گواهینامه رانندگی گسترش دهد. شهروندان می توانند با شناسه دیجیتالی به جای شناسه فیزیکی فعلی از خدمات دولتی بهرهمند شوند.
• سند و کیف پول دیجیتال: شهروندان و ساکنان کره میتوانند به سادگی گواهیهای دیجیتال صادر شده در پورتال یا برنامه GOV.KR را در «کیف پول دیجیتال» خود ذخیره کنند تا بدون نیاز به چاپ به یک سازمان شخص ثالث ارسال کنند.
• داده های منMy Data : شهروندان میتوانند مستقیماً اطلاعات شخصی خود را که توسط سازمانهای دولتی نگهداری میشود، مدیریت کنند. به شهروندان این امکان را میدهد که دادههای ضروری را برای اشتراکگذاری هنگام درخواست و دریافت خدمات دولتی انتخاب کنند و به آنها اجازه کنترل بر دادههای خود را می دهد. به این صورت حاکمیت داده عمومی مردم را تقویت کرده است.
• اسناد دیجیتال: کاربران گوشیهای هوشمند می توانند اسناد و مدارک مختلف امور مدنی و گواهیهای دیجیتال مانند گواهی واکسن کووید-۱۹ را در گوشیهای خود صادر و ذخیره کنند.
• بدون پلاگین: وب سایت های عمومی بدون نصب افزونه به راحتی قابل دسترسی هستند.
• گواهی احراز هویت خصوصی: وبسایتهای عمومی با استفاده از گواهیهای احراز هویت خصوصی، نه گواهیهای کلید عمومی، به راحتی قابل دسترسی هستند.
• سرویس دستیار مجازی: سرویس دستیار مجازی دولت کره اطلاعات اداری مناسبی را در اختیار مردم قرار می دهد که به زندگی روزمره آنها مرتبط است.
• یارانه ۲۴: وارد شدن به وب سایت Gov 24 به سادگی به شما امکان میدهد بدون نیاز به بازدید از موسسات یا وبسایتهای مختلف، مزایای دولتی مختلف را بررسی کنید.
• عضویت رفاه: برنامه عضویت رفاه راهنماییهایی را در مورد خدمات رفاهی ضروری ارائه می دهد و به مردم کمک میکند تا به راحتی برای این خدمات درخواست دهند.
• گواهینامه رانندگی سیار: رانندگان میتوانند گواهینامه خود را به صورت دیجیتالی بر روی گوشی هوشمند خود به صورت ایمن و راحت دانلود کنند.
• اطلاع رسانی برای ماسک عمومی: دولت کره ۸۰ درصد از تولید روزانه ماسک های عمومی را از طریق داروخانه ها، دفاتر پست و فروشگاه های محلی که توسط فدراسیون ملی تعاونی کشاورزی اداره میشود، تامین میکرد. عموم مردم میتوانند در دسترس بودن ماسک در نزدیکی خود را در رایانه شخصی یا تلفن هوشمند خود بررسی کنند.
• حفاظت ایمنی خود قرنطینهای: اپلیکیشن حفاظت ایمنی خود قرنطینهای برای مدیریت از راه دور افراد تحت قرنطینه راهاندازی شده است.
• مدرسه آنلاین: به منظور ارائه آموزش یکپارچه در طول همهگیری کووید۱۹، کلاسهای معمولی به آموزش از راه دور تبدیل شده است.
اقدامات آتی دولت دیجیتال کره
دولت کره باتوجه به جایگاه و سطح آمادگی توسعه دولت دیجیتال، برنامههایی با زمانبندیهای مختلف اعلام نموده که اهم آنها در جدول زیر ارائه شده است:
جدول ۱۴. اهم برنامههای دولت دیجیتال کره جنوبی
پ) برزیل (بررسیهای تحول دیجیتال اُ.ای.سی.دی)
این سند، فرصتها و چالشهای ناشی از دیجیتالیسازی در برزیل را بررسی میکند، سیاستهای فعلی را نشان داده و توصیههایی برای بهبود آنها بر اساس چارچوب سیاستی یکپارچه دیجیتالی شدن اُایسیدی ارائه میکند. این بررسی بر روی مؤلفه های انتخابی این چارچوب و باتوجه به اولویتهای بیان شده توسط برزیل متمرکز است.
افزایش اتصال: خدمات ارتباطی با کیفیت بالا، با قیمتهای رقابتی برای دیجیتالیشدن برزیل بسیار مهم است. ضریب نفوذ پهنای باند ثابت و موبایل برزیل، مشابه کشورهای منطقه و کمتر از میانگین کشورهای اُایسیدی است، ولی قیمت پهنای باند ثابت در این کشور بیشتر از میانگین کشورهای اُایسیدی است. همچنین گسترش پهنای باند باکیفیت به مناطق روستایی و دورافتاده همچنان چالش اصلی برزیل است.
برزیل باید اقدامات بیشتری شامل موارد زیر برای تقویت اتصال انجام دهد:
• ایجاد رگولاتوری مستقل و همگرا برای بخشهای ارتباطی و رسانهای
• اصلاح چارچوب قانونی برای ایجاد نظام ساده مجوزدهی خدمات ارتباطی و رسانه ای
• ارتقاء هماهنگی بین سطوح فدرال، ایالتی و شهری برای ترویج استقرار پهنباند
• ادغام وجوه بخشی در یک صندوق واحد برای حمایت از توسعه بیشتر اقتصاد دیجیتال
• تقویت اینترنت اشیاء با حذف هزینهها و ایجاد یک طرح شمارهگذاری جداگانه اینترنت اشیاء
• طراحی با دقت حراج آینده ۵جی تا از رقابت در بازار اطمینان حاصل شود.
• اجرای توصیه های قانونی و سیاستی از پیش تهیه شده رقابت اُایسیدی در سال ۲۰۱۹.
افزایش پذیرش و استفاده از فناوری های دیجیتال: برزیل در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری در بهبود دسترسی به اینترنت داشته است. با این حال، ۲۳ درصد از جمعیت بزرگسال در سال ۲۰۱۸ هرگز از اینترنت استفاده نکرده بودند. شرکت های برزیلی، به ویژه شرکتهای خرد، در استفاده از فناوری های دیجیتال از کشورهای اُایسیدی عقب ترند.
برزیل باید مجموعه گستردهتری از سیاستها را برای ارتقای مهارتهای دیجیتال و رفع شکاف دیجیتالی اعمال کند که عبارتند از:
• افزایش آگاهی در مورد مزایای فناوریهای دیجیتال، هدف قرار دادن افراد با درک دیجیتالی کمتر و بنگاههای خرد
• معرفی مشوقهای مالیاتی برای ارتقای فنآوری، آموزش و سرمایهگذاریهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای همه شرکتها
• حذف موانع نظارتی برای توسعه تجارت الکترونیک؛ هماهنگ کردن نرخ مالیات بر کالاها و خدمات (ICMS) در سراسر ایالتها
• تسهیل تشخیص رسمی مهارتهای کسب شده در دورههای آنلاین و آموزشهای حرفهای
• افزایش بودجه برای دانشجویان علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات
• اجرای توصیههای سند بررسی دولت دیجیتال اُایسیدی برزیل با نام حرکت به سمت تحول دیجیتال بخش عمومی
ارتقاء اعتماد: برزیل با تقویت امنیت دیجیتال، حفاظت از دادههای شخصی و مصرفکنندگان، گامهای مهمی برای ارتقاء اعتماد در محیط دیجیتال برداشته است. برای ارتقاء بیشتر اعتماد، برزیل باید موارد زیر را به انجام رساند:
• اجرای استراتژی امنیت سایبری ملی با ایجاد جامعه گستردهای از رهبران امنیت دیجیتال از بخشهای دولتی و خصوصی
• تقویت رویکرد غیرمتمرکز به حاکمیت امنیت دیجیتال با وزارتخانهها و آژانسهای پیشرو در حوزه صلاحیتشان و اداره امنیت سازمانی به عنوان هماهنگ کننده
• تقویت گفتگوی چندجانبه در مورد امنیت دیجیتال بر اساس مدل حاکمیت اینترنت برزیل
• ارزیابی مجدد و اصلاح شرایط ایجاد سازمان ملی حفاظت از دادهها
• اطمینان حاصل شود که قوانین تعیین هیئت مدیره سازمان ملی حفاظت از دادهها و شورای ملی حفاظت از داده های شخصی شفاف، منصفانه و مبتنی بر تخصص فنی است.
• تضمین بودجه کافی و قابل پیشبینی برای سازمان ملی حفاظت از دادهها از طریق یک فرآیند شفاف
• ادامه اجرای توصیه اُایسیدی شورای حمایت از مصرف کنندگان در تجارت الکترونیک
ارتقای نوآوری دیجیتال: هزینههای تحقیقوتوسعه نسبت به تولید ناخالص داخلی (GDP) برزیل بالاتر از کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب است، اما همچنان از کشورهای اُایسیدی کمتر است. علاوه بر این، مخارج کسبوکاری سهم کمتری از کل تحقیقوتوسعه در برزیل، به ویژه در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را تشکیل می دهد. برای تقویت نوآوری دیجیتال، برزیل باید موارد زیر را به انجام رساند:
• جهتدهی حمایت عمومی از نوآوری دیجیتال به سمت تحقیقات ماموریتگرا، بر اساس مدل برنامه ملی اینترنت اشیا
• اطمینان از منابع عمومی کافی، پایدار و قابل پیشبینی برای تحقیق در فناریهای اطلاعات و ارتباطات
• توسعه نقشههای راه روشن برای پیشرفت در فناوریهای دیجیتال کلیدی، به عنوان مثال هوش مصنوعی و تحلیل داده ها، در همکاری با همه ذینفعان
• اصلاح قانون انفورماتیک بهگونه ای که حمایتش از نوآوری تقویت شود.
• مناسبسازی مقررات برای شرکتهای نوآور جوان
• افزایش انتقال دانش بین کسبوکارها و دانشگاهها
• تقویت مراکز نوآوری برای شرکتهای کوچکومتوسط؛ ایجاد تدارکات الکترونیکی برای راهحلهای نوآورانه استارتآپها.
تقویت تحول دیجیتالی اقتصاد: برزیل استراتژی فراگیری برای تحول دیجیتال با تمرکز بر مدل های کسبوکار جدید و مبتنی بر داده در کشاورزی، صنعت و خدمات ایجاد کرده است. اقدامات سیاستی بیشتر باید در بخشهای زیر انجام شود:
کسبوکار کشاورزی
• ایجاد شبکه ملی نوآوری و محیط آزمایشی برای کسبوکار کشاورزی.
• توسعه چارچوب فراگیر برای حاکمیت دادههای کشاورزی
• همسوسازی برنامه ملی اینترنت اشیا و برنامه استراتژیک برای کشاورزی صحیح
تولید
• افزایش پذیرش فناوری خارجی
• کاهش عدم قطعیت مالیاتی برای مدلهای کسبوکاری جدید و دیجیتالی
• تقویت مکانیسمهای حاکمیتی و هماهنگی برای سیاستهای صنعت ۴.۰
فینتک
• ایجاد یک زمینه بازی برابر برای موسسات پرداخت جدید (ایجاد فرصتهای برابر برای فین تکها با شرکتهای با قدمت حوزه پرداخت).
• تقویت رقابت در بازار اعتباری
• ارتقاء هماهنگی بین رگولاتورهای مالی و ترویج سندباکسهای نظارتی
سلامت الکترونیک
• اعتبارسنجی و توسعه برنامه سلامت الکترونیک برزیل، اتصال سیستم سلامت ملی، در تمام مناطق
• افزایش تعامل پذیری و هماهنگی بین سیستمهای بهداشت عمومی و خصوصی
• چارچوب رگولاتوری به روز برای حفاظت از دادهها و امنیت اطلاعات سیستمهای سلامت
ایجاد رویکرد فراگیر دولت: برزیل در سال ۲۰۱۸، استراتژی تحول دیجیتال خود را برای دوره ۲۰۱۸-۲۱ منتشر کرد. به منظور توسعه رویکرد فراگیر دولت برای سیاستهای تحول دیجیتال، برزیل باید اقدامات زیر را به انجام رساند:
• شفافسازی قوانین تصمیمگیری در کمیته بین وزارتی تحول دیجیتال
• وارد کردن تصمیمات کمیته تحول دیجیتال در فرآیند منظم سیاستگذاری، به عنوان مثال از طریق لایحهای توسط ریاست جمهوری
• تعیین بودجه شفاف برای پیادهسازی تحول دیجیتال در قانون بودجه
ت) هند دیجیتال
هند دیجیتال یکی از برنامههای شاخص (پرچمدار) دولت هند با چشمانداز تبدیل هند به یک جامعه دیجیتالی توانمند و اقتصاد دانشبنیان است. ابتکارات حکمرانی الکترونیکی در هند در اواسط دهه ۹۰ با تأکید بر خدمات شهروند- محور ابعاد گستردهای یافت. این ابتکارات شامل برخی از پروژههای بزرگ مانند خودکارسازی راهآهن، خودکارسازی سازمان ثبت و غیره بود که عمدتاً بر توسعه سیستمهای اطلاعاتی تمرکز داشت. بعدازآن، بسیاری از ایالتها، پروژههای بلندپروزانه حکمرانی الکترونیک خود را باهدف ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان بهطور مجزا آغاز کردند.
اگرچه این پروژههای حکمرانی الکترونیکی شهروند-محور بودند، اما به دلیل ویژگیهای محدودی که داشتند، میتوانستند تأثیری کمتر از حد مطلوب داشته باشند. سیستمهای مجزا و دارای تعامل اندک، شکافهای عمدهای را آشکار کردند که پذیرش موفقیتآمیز حکمرانی الکترونیکی را در کل حاکمیت از بین میبرد. در این پروژهها بهوضوح نیاز به برنامهریزی و داشتن نگاه جامعتر برای ایجاد زیرساختهای موردنیاز جهت افزایش تعاملپذیری و رسیدن به یک دولت متصلتر احساس میشد.
چشمانداز هند دیجیتال
چشمانداز برنامه هند دیجیتال، تبدیل هند به یک جامعه دیجیتالی قدرتمند و اقتصاد دانشبنیان است.
حوزههای تحقق چشمانداز هند دیجیتال
برنامه هند دیجیتال بر روی سه حوزه چشمانداز کلیدی زیر متمرکز است:
۱. زیرساخت دیجیتال بهعنوان ابزار اصلی برای هر شهروند
• در دسترس بودن اینترنت پرسرعت بهعنوان ابزار اصلی برای ارائه خدمات به شهروندان
• تعیین هویت دیجیتالی برای هر شهروند در تمام عمر بهصورت منحصربهفرد، مادامالعمر، آنلاین و معتبر
• مشارکت شهروندان در فضای مالی و دیجیتال از طریق تلفن همراه و حساب بانکی
• دسترسی آسان به مرکز خدمات مشترک
• ایجاد فضای خصوصی قابل اشتراکگذاری در یک ابر عمومی
• ایجاد فضای مجازی امن و ایمن
۲. حکمرانی و خدمات بر اساس تقاضا
• خدمات یکپارچه مستمر در بخشها یا حوزههای قضایی
• دسترسی خدمات در زمان واقعی از طریق پلتفرمهای آنلاین و موبایل
• دسترسی و قابلیت جابجایی تمام حقوق شهروندی در فضای ابری
• خدمات متحول شده دیجیتالی برای بهبود سهولت انجام کسبوکار
• انجام تراکنشهای مالی بهصورت الکترونیکی و بدون پول نقد
• استفاده از سیستمهای اطلاعات مکانی (GIS) برای سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری و توسعه آنها
۳. توانمندسازی دیجیتالی شهروندان
• داشتن سواد دیجیتالی جهانی
• منابع دیجیتالی قابلدسترس بهطور جهانی
• دسترسی به منابع/ خدمات دیجیتالی به زبانهای هندی
• پلتفرمهای دیجیتالی مشارکتی برای حکمرانی مشارکتی
• عدم نیاز شهروندان به ارسال فیزیکی اسناد/ گواهینامههای دولتی
محورهای (ستونهای) هند دیجیتال
شکل ۳۴. ستون های هند دیجیتال
هند دیجیتال یک برنامه جامع است که چندین وزارتخانه و ادارات دولتی را پوشش میدهد. تعداد زیادی از ایدهها و افکار در یک چشمانداز واحد و جامع به هم میپیوندد تا هر یک از آنها را بتوان بهعنوان بخشی از یک هدف بزرگتر اجرا کرد. در هر محور اقداماتی بهطور مستقل از سایرین تعریفشده است، اما همچنین بخشی از یک تصویر بزرگتر از هند دیجیتال است. هند دیجیتال باید توسط کل دولت پیادهسازی شود که این کار را با هماهنگی کلان توسط دپارتمان الکترونیک و فناوری اطلاعات انجام میشود.
هدف هند دیجیتال فراهم آوردن نیروی محرکه موردنیاز برای اجرای نُه محور با نامهای اتصال پهن باند، دسترسی جهانی به اتصال موبایل، برنامه دسترسی به اینترنت عمومی، حکمرانی الکترونیکی: اصلاح دولت از طریق فناوری، ارائه الکترونیکی خدمات، اطلاعات برای همه، تولید الکترونیکی، فناوری اطلاعات برای مشاغل و برنامههای با برد سریع است.
اتصال پهن باند: این حوزه، سه جزء فرعی یعنی پهنای باند برای همه – روستایی، پهنای باند برای همه – شهری و زیرساخت اطلاعات ملی را پوشش میدهد.
دسترسی جهانی به اتصال موبایل: این ابتکار بر نفوذ شبکه و پر کردن شکافهای اتصال در کشور متمرکز است.
برنامه دسترسی به اینترنت عمومی: این محور، دو زیرمولفه شامل مراکز خدمات مشترک و دفاتر پست بهصورت مراکز چند خدمتی دارد.
حکمرانی الکترونیکی اصلاح دولت از طریق فناوری: مهندسی مجدد فرآیندهای دولتی با استفاده از فناوری اطلاعات برای سادهسازی و کارآمدتر کردن فرآیندهای دولتی برای تحول و مؤثرتر کردن ارائه خدمات در حوزههای مختلف دولت بسیار مهم است و بنابراین باید توسط همه وزارتخانهها/ادارهها پیادهسازی شود.
e-Kranti- ارائه الکترونیکی خدمات: در طول سالها، تلاشهای مستمری در سطوح مختلف برای بهبود ارائه خدمات عمومی و سادهسازی فرآیند دسترسی به آنها انجام شده است. در این راستا، چندین طرح دولتی توسط دولتهای مختلف ایالتی و وزارتخانههای مرکزی انجام شده است. برنامه حکمرانی الکترونیکی در هند می-بایست بهطور پیوسته از خودکارسازی ادارات دولتی به ابتکاراتی تبدیل شود که نکات ظریف حکمرانی مانند شهروند محوری، خدماتگرایی و شفافیت را در برگیرد.
اطلاعات برای همه: پلتفرم دادههای باز میبایست انتشار فعال مجموعه دادهها را در فرمت باز توسط وزارتخانهها / واحدها برای بهرهمندی، استفاده مجدد و توزیع مجدد تسهیل کند.
تولید الکترونیکی: این محور بر ارتقای تولید لوازم الکترونیکی در کشور باهدف واردات صفر تا سال ۲۰۲۰ متمرکز است. این هدف بلندپروازانه مستلزم اقدامات هماهنگ در بسیاری از حوزهها است، مانند مالیات، مشوق-ها، صرفهجویی در مقیاس، از بین بردن هزینههای اضافه
فناوری اطلاعات برای مشاغل: این محور بر ارائه آموزش به جوانان درزمینه مهارتهای موردنیاز برای استفاده از فرصتهای شغلی در بخش فناوری اطلاعات تمرکز دارد.
برنامههای با برد سریع: برنامه با برد سریع، شامل آن دسته از پروژههایی است که باید در بازه زمانی کوتاهی اجرا شوند و نتیجه دهند.
رویکرد پیادهسازی
همه ابتکارات، ازجمله ایجاد و گسترش زیرساختهای اصلی ICT، ارائه خدمات و غیره تحت برنامه هند دیجیتال اهداف زمانی قطعی برای تکمیل شدنشان دارند. اکثر ابتکارات برای سه سال آینده برنامهریزیشدهاند. ابتکارات برنامهریزیشده برای تکمیل زودهنگام (برنامههای با برد سریع) و ابتکارات ارتباطی شهروندان (اطلاعات برای همه) از قبل شروع به کار کردهاند و در حال تکمیل هستند. هدف برنامه هند دیجیتال، گردآوری بسیاری از طرحهای موجود است. این طرحها بهمرورزمان و پیشرفت امور اصلاح و بهصورت هماهنگ پیادهسازی خواهند شد. بسیاری از موارد فقط بهبود فرآیندها با حداقل الزامات هزینهای هستند. برندسازی مشترک برنامهها با عنوان هند دیجیتال، اثر تحولآفرینشان را برجسته میسازد. در حین اجرای این برنامهها، مشاورههای گستردهای در میان دولت، صنعت، جامعه مدنی و شهروندان برای بحث در مورد موضوعات مختلف برای رسیدن به راهحلهای نوآورانه و دستیابی به نتایج مطلوب هند دیجیتال انجام خواهد شد. دپارتمان الکترونیک و فناوری اطلاعات پیشازاین یک پلتفرم دیجیتال به نام ”myGov” راهاندازی کرده است تا حکمرانی مشارکتی و اشتراکی را تسهیل کند. علاوه بر این، چندین مشاوره و کارگاه آموزشی برای بحث در مورد رویکرد پیادهسازی حوزههای چشمانداز هند دیجیتال سازماندهی شده است.