رئیس پژوهشکده مطالعات اسلامی حقوق و قضا پژوهشگاه قوه قضاییه در نشست ادله قرآنی و روایی مقاومت و دفاع با نگاه به منابع معتبر فقهی به تبیین مبانی فقهی، ادله نقلی(آیات و روایات) و مبانی عقلی دفاع و مقاومت پرداخته است.
هدف این نشست، کمک به شفافیت مقاومت در ابعاد مختلف و تبیین هرچه بیشتر آن در چارچوب توصیۀ ششم بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی است. رهبر معظم انقلاب در بندششم به تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطهی آمریکا و صهیونیسم اشاره داشته اند.
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه قوه قضاییه، دکتر علی قبادیان در بیان اهمیت ویژه «دفاع از سرزمین هاى اسلامى» گفت: وجوب دفاع از سرزمینهای اسلامی از ضروریات فقه اسلام است و فقهای شیعه و سنی در آثار خود در مبحث جهاد بدان پرداخته اند.
وی اظهار داشت: بر این باوریم که وفق مبانی مستحکم فقهی اعم از عقلی و نقلی، همه مسلمانان حتی غیر از فلسطینیان، مکلف به یاری و مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست هستند.
رئیس پژوهشکده مطالعات اسلامی حقوق و قضا با اشاره به این که نظریۀ مقاومت دارای مبانی فقهی مستحکمی همچون قاعدۀ نفی سبیل، اصل عدالت، قاعدۀ حرمت کمک به گناه و تجاوز، قاعدۀ لاضرر، اصل عزّت و جهاد است، خاطرنشان کرد: این نظریه از متون مقدس اسلامی همچون قرآن و سنّت اخذ شده و از پشتوانۀ مستحکم عقلی نیز برخوردار است. کما اینکه رهبر معظم انقلاب به درستی اشاره می کنند که نظریۀ مقاومت، افزون بر اینکه از متن دین و متن قرآن أخذ شده است، عقل سالم نیز آن را تأیید می کند. مقابلۀ با ظلم، دفاع از مظلوم، کنار نیامدن و همکاری نکردن با ظالم و… مورد پسند تمام خردمندان جهان است.
ترفند دشمن این است که نظریۀ مقاومت را فاقد مبانی و ادله متقن فقهی نشان دهد
وی با تاکید بر این که دشمنان ما با بهرهگیری از برخی مباحث فقهی و عناوین اسلامی میکوشند اسلام را به نقد بکشانند و زمینه اسلامهراسی را فراهم آورند،اظهار داشت: این تحلیلها عموماً ناپخته و مبتنی بر برداشتهای ناقص است. یکی از محورهای مورد سوءاستفاده دشمنان، موضوع جهاد و مقاومت است. آنان اسلام را دینی خشونتطلب معرفی میکنند، در حالی که نگاههای اسلامی، خصوصاً در فقه و کلام، سرشار از رحمت و رعایت حقوق انسانها و حتی محیط زیست است.
وی ادامه داد: یکی از ترفندهای مهم دشمن در عرصۀ نظر این است که نظریۀ مقاومت را فاقد مبانی و ادله متقن فقهی و تئوریک نشان دهند. و لذا با این مسئله مواجه هستیم که آیا نظریۀ مقاومت در روابط بین الملل از مبانی فقهی برخوردار است؟
حضرت آیت الله خامنه ای به درستی می فرمایند: نظریۀ مقاومت، افزون بر اینکه از متن دین و متن قرآن أخذ شده است، عقل سالم نیز آن را تأیید می کند. مقابلۀ با ظلم، دفاع از مظلوم، کنار نیامدن و همکاری نکردن با ظالم و… مورد پسند تمام خردمندان جهان است. لذا در صدد تبیین و تحلیل ادله مذکور هستیم و معتقدیم، این نظریه از متون مقدس اسلامی همچون قرآن و سنّت اخذ شده و از پشتوانۀ مستحکم عقلی برخوردارمی باشد.
قبادیان با بیان این که مقاومت بر اساس ادله فقهی و با استناد به ادله قرآنی منطبق با فطرت است، گفت: فطرت انسانى امرى ثابت و پایدار و همگانى و همه زمانى است، در این میان فقه داراى احکامى منطبق بر نیازهاى فطرى انسان است؛ به تعبیر دیگر از جمله امتیازات فقه اسلامى هماهنگى آن با فطرت شفّاف و زلال توحیدى است؛ به تعبیر آیه شریفۀ «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها؛ (روم؛ آیه ۳۰.) پس روی خود را متوجّه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند، انسانها را بر آن آفریده»، همه انسانها در مجموعه «دین» بر فطرت الهى و توحیدى سرشته شدهاند. بر این اساس جهاد و مقاومت نیز یک امر فطرى است و جهاد در مقابل متجاوز در فطرت انسان وجود دارد. چرا که هرکس با فطرت خود درک مىکند که در مقابل تهاجم دشمن باید از خود دفاع کند.
وی به سه محور اصلی در تحلیل ادله فقهی پرداخت و اظهار داشت: قرآن کریم و فرازهایی از آن به عنوان مبنای کلیدی چارچوب تئوریک فقه مقاومت قابل طرح است. محور دوم، روایات و سنت رسول الله و اهل بیت است و محور سوم، تحلیل ادله عقلی است.
نشست ادله قرآنی و روایی مقاومت و دفاع با تاکید بر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به مناسبت هفته پژوهش مجتمع عالی آموزش علوم انسانی اسلامی جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.
انتهای پیام/
Français
English


